Edelsheim Gyulai Ilona Gustav Klimt műtermében
2019, akril vászon, 120x100cm
Horthy kormányzó tragikus sorsú fiának felesége. Zsidómentő, és önkéntes ápolónő. Az utóbbiról tanúskodik apácafityulája, mely alól akár egy szenté, szegeződik ránk elszánt, már-már számon kérő tekintete. Jobbján aranykígyó tekergőzik, melyet büszkét tart maga előtt. Szecessziós inda, ékszer, és mint a bűn lassan bekúszó, észrevétlenül körülfonó szimbóluma. Vajon mit tesz a kígyóval? Megszelídíti? Öl vele? Netán magának szegezi, mint Kleopátra? Úrnő ő, hatalma van élet és halál felett. Egy férfiak uralta korban a nő vagy házicseléd, vagy reprezentációs elem. Akit csak férje által ismerünk. És valóban, olyan, mint egy ékszer. Arany és smaragd. Bordó palástja, akár egy egyházi méltóságé. Háta mögött falfestmény, vagy lángok? Füstbe ment lelkek? Örök életű bálvány, aki megmutatatja, hogy a hatalom nemes célokra is használható: él, nem visszaél vele. Nem Horthyné, hanem Edelsheim Gyulai Ilona.A festmény egy, a századelővel, az elmúlt száz évvel foglalkozó sorozat részeként volt kiállítva a Brody Studiosban. A művész kíméletlenül és nem kevés humorral hozza bizarr összefüggésbe különböző korok és kulturális területek neves képviselőit. Rámutatva ezzel a határok képlékenységére, a történelmi átjárhatóságra, a szellemi szabadság korlátlanságára, az irónia jogára és erejére.
(2021)
Comments